kehidupan manusia

aku nie ..
hanya manusia biasa ..
yang memnpunyai KELEBIHAN ..
dan KELEMAHAN ..
aku ...
seorang manusia biasa ..
sama seperti korang semua...
yang mempunyai perasaan..
 sayang ..
marah ..
sedih ...
gembira ...
cemburu ..
dan etc ..
setelah apa yang terjadi ..
pelbagai rase yang bergelumang dengan diri aku sekarang ...
aku pasti ..
masih ada lagi yang mendapat dugaan yang lagi HEBAT ..
ada lagi insan lain yang mendapat dugaan yang lagi mencabar dari aku bukan ..
aku pasti and aku percaya itu ..
kalau aku pon merasa dugaan yang aku terima nie terlalu berat ..
apatah lagi orang lain yang dapat dugaan yang lagi hebat dari aku kan ..
setelah lame aku berfikir ..
ALLAH S.W.T tak akan menguji hambaNYA melebihi kemampuan seseorang itu bukan ..
betul kan apa yang aku cakap ..
ALLAH S.W.T telah menentukan apa yang TERBAIK untuk hambaNYA ..
setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya..
mungkin kita sebagai hambaNYA ..
tidak nampak lagi apa hikmah untuk segala yang terjadi ..
tapi satu hari kita kan mengetahui apa hikmahnya kan ..
kalau hidup nie selalu indah ..
ia tak nama lah kehidupan kan ..
kalau tiada dugaan dalam hidup ..
tidak bermakna la sebuah kehidupan tu kan ..
ALLAH S.W.T memberi kita dugaan supaya kita dekatkan diri kita denganNYA ...
kerana hakikatnya sekarang ..
manusia sekarang semakin lupa pada penciptaNYA ..
bila susah baru mencariNYA ..
dan apabila senang ..
kita melupakanNYA ...
ALLAH S.W.T menguji kita ..
kerana DIA sayang pada hambaNYA ...
kerana DIA ingin hambaNYA mengingatiNYA ketika senang mahupun susah ..
and buat insan yang pernah aku kenali ..
aku mintak maaf atas segala keterlanjuran kata aku ..
atas segala kesilapan aku ..
bukan niat aku untuk melakukan semua ini ..
tapi aku terpaksa ..
bukan mudah untuk aku melakukannya ..
terlalu berat ..
terlalu perit untuk aku ..
aku tahu cara aku itu salah ..
aku tahu aku silap ..
and aku harap kau dapat maafkn aku ..
aku sedar akan kesilapan aku itu ..
maafkan aku ...
walaupun kita jauh ..
aku sentiasa mendoakan kebahagian kau ..
sentiasa mendoakan kesihatan kau ..
sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kau ..
YA ALLAH ..
sekarang nie ...
aku redha dengan ketentuanMU ..
aku redha dengan apa yang jadi ...
aku dengan rela hati ..
mengikhlaskn hati aku ni ..
untuk terima segala dugaan yang ENGKAU berikan ...
aku yakin dan percaya ..
ENGKAU menjanjikan sesuatu yang terbaik dalam hidup aku ..
terima kasih YA ALLAH ..
sekarang ..
ape yang mampu aku lakukan ...
hanya berusaha , berdoa dan selebihnyaa aku bertawakal ..
aku cuma insan biasa ..
yang tak pernah lari dari kesilapan ...
dan sekarang ..
kesilapan itu lah mengajar aku erti kehidupan ..
pengalaman itulah ...
yang membuat aku ...
menjadikan kehidupan aku supaya menjadi yang lebih baik dari sebelum ..
ALLAH S.W.T dah menentukan jalan untuk kita ..
pilihan ada di tangan kita ..
terpulang pada kita samada nak pilih jalan itu atau sebaliknya ..
semuanya atas diri kita ..
walaupun betapa sukar ..
susahnyaa jalan yang kita pilih itu ..
yang penting ...
kita jangan mengalah ...
berjuanglah selagi kita boleh ..
berjuanglah kita dalam kehidupan nie selagi kita mampu ..
and berSABAR dalam setiap dugaan yang dihadapi ..
terima dengan ikhlas dah hati yang terbuka..
sesungguhNYA ALLAH S.W.T suka akan hambaNYA yang bersabar ..
yang baik itu datang dari ALLAH S.W.T ..
dan yang buruk itu datangnya dari kita sendiri
:)




#maafkan segala kesilapan and kesalahan aku ye
aku cuma insan biasa :')






No comments:

Post a Comment

leave some comment here , thank you darla ♥